28 квітня 2017 року Державіаслужба представила підготовлену оновлену концепцію регулювання спрямування БПЛА. Як основу використано європейську практику. Разом із концепцією було озвучено поточну ситуацію ринку БПЛА у доповіді Валерія Яковенка, співзасновника DroneUA
У концепції запропоновано оновлену класифікацію дронів, з урахуванням як маси, так і типу управління. Також запропоновано вимоги для експлуатації дронів. За масою дрони поділяються на 4 класи:
- 0-ий клас - До 250 грам
- Перший клас - Від 250 грам до 20 кг
- Другий клас - Від 20 кг до 150 кг
- Третій клас - Понад 150 кг
Класифікація за типом управління
- Ручний візуальний – клас A
- Ручний інструментальний клас B
- Автономний – клас C
Коментарі Drone.UA « На нашій практиці та за даними ринку, основна кількість БПЛА припадає на платформи вагою до 25 кг, з можливістю повністю автоматичних польотів, за поточною класифікацією це клас 1с. Вперше в Україні ми бачимо присутність у класифікації платформ вагою до 250 грам, до яких, за словами регулятора, буде застосовано вкрай лояльні вимоги до експлуатації.»Щодо вимог до експлуатації дронів визначено наступні моменти: Для експлуатації дронів класу «0» — Не вимагає реєстрації, але кожен пілот / власник / оператор зобов'язаний неухильно дотримуватись правил безпечного використання (Safety promotion) Для експлуатації дронів класу 1 вперше вводиться розмежування на комерційну та не комерційну експлуатацію. Таким чином, для некомерційного використання дронів вагою до 20 кг, але понад 250 грамів необхідно зареєструвати дрон on-line, імовірно на сайті Державіаслужби. Необхідно пройти тест онлайн Safety promotion. Необхідно виконувати польоти на висотах до 120 метрів з максимальним видаленням до 500 метрів, у зоні прямої видимості. Для комерційних вильотів пілот повинен мати сертифікат після проходження навчання, необхідний дозвіл для експлуатації БПЛА. Необхідно виконувати польоти на висотах до 120 метрів з максимальним видаленням до 500 метрів, в зоні прямої видимості. Для виконання польотів дронів класу 3 (понад 150 кг), застосовуються ті ж вимоги, що і для пілотованих повітряних суден. Якщо говорити про загальні вимоги, то було сформовано такі пункти необхідно отримання сертифіката експлуатанта Для виконання польотів дронів класу 3 (понад 150 кг) застосовуються ті ж вимоги, що і для пілотованих повітряних суден. Якщо говорити про загальні вимоги, то було сформовано такі пункти необхідно отримання сертифіката експлуатанта Для виконання польотів дронів класу 3 (понад 150 кг) застосовуються ті ж вимоги, що і для пілотованих повітряних суден. Якщо говорити про загальні вимоги, то було сформовано такі пункти
- Використання БПЛА передбачається лише за умов прямого візуального контакту (VLOS) дистанційного пілота чи візуального спостерігача самостійно інших пристроїв;
- При використанні БПЛА повинен бути задіяний візуальний спостерігач, якщо дистанційний пілот не в змозі візуально контролювати БПЛА;
- Максимальна швидкість польоту БПЛА 150 км/год.;
- Максимальна висота польоту 120 метрів над рівнем землі та 500 метрів від дистанційного пілота якщо не задіяний візуальний спостерігач;
- БПЛА забороняється виконувати польоти у 8-кілометровому периметрі аеропорту, а також у заборонених зонах;
- Усі польоти БПЛА не повинні виконуватися над людьми, крім дистанційного пілота чи візуального спостерігача;
- Польоти повинні виконуватися лише у світлий час;
- Дистанційний пілот може одночасно маніпулювати лише одним БПЛА.
- При використанні БПЛА необхідно проводити передполітний огляд огляду дистанційним пілотом;
- На БПЛА повинні бути відсутні небезпечні матеріали, крім елементів живлення.
- Дистанційний пілот повинен гарантувати нормальний фізичний та психологічний стан для безпечної експлуатації (вживання алкоголю чи втома).
Вперше в обговорення внесені поняття візуальний спостерігач або дистанційний пілот. Як наступні кроки в 2017 році передбачається
- Внесення змін до Повітряного кодексу України
- Обговорення та формування проекту вдосконалення Авіаційних правил України
- Розробка та запуск програми Safety promotion (освітній курс для користувачів on-line, сайт правилам безпечної експлуатації)
- Розробка навчального курсу для отримання сертифіката дистанційного пілота БПЛА
Думка та позиція DroneUA: Формування правил на ринку БПЛА є позитивною тенденцією, з урахуванням стрімкого розвитку технології безпеки як експлуатантів БПЛА, так і інших учасників повітряного простору потребує особливої уваги. Хочеться бути впевненими, що запропоновані процеси сертифікації пілотів та реєстрації БПЛА будуть максимально спрощені. Як експлуатант технології ми зацікавлені в тому, щоб процес формування нових вимог залишався максимально відкритим до обговорення. І вже зараз можна наголосити, що всі організації та державні служби, які беруть участь у цьому процесі, відкриті до діалогу з усіма учасниками ринку.
Відео презентації:
Презентація концепції, доповідь Державіаслужби
Ринок БПЛА, доповідь DroneUA